Diputació de Tarragona

La Ribera d'Ebre, Tarragona

Lloc de sortida: Flix

Durada: 4 - 5 hores

Des de Flix es va cap a Ascó i es segueix les senyals cap a La Fatarella (T-733). La carretera puja caragolant-se entre boscs de pins i conreus d'olivera, on fent una breu aturada en el camí es poden revelar ocells típics d'aquest hàbitat: abellerol, cotoliu, picot verd, tallarol capnegre, gratapalles, raspinell comú i mosquiter pàl·lid. Anirem enlairant els ulls cap al cel per veure si l'àguila marcenca ens sobta en algun revolt d'aquest itinerari. L'ascens a la Serra de la Fatarella no trigarà a oferir unes vistes panoràmiques que no podrem deixar de contemplar abans d'arribar a la població de la Fatarella.
Arribats a La Fatarella, s'agafarà la Ruta de Sant Francesc. La carretera es estreta i s'esmuny i baixa lentament a través de camps conreats i vessants cobertes de matolls, amb sortint rocosos, terraplens, ruïnes i petites pagesies fetes amb pedres del terreny. Ens fixarem en les àrees rocoses doncs la merla blava i el pardal roquer habiten en aquestes zones, mentre que el còlit ros es decanta cap a les vessant obertes amb vegetació baixa.
Finalment el camí es creua amb l'Ermita de Sant Francesc i molt aviat entra en una àrea que es veié afectada per un incendi forestal a l'agost del 2005. Just abans d'arribar a la TV-7411 es buscarà el còlit negre, un dels ocells especials d'aquesta zona, que si tenim sort, pot trobar-se als penyals rocosos.
A la senyal de Stop es girarà a l'esquerra per seguir la tranquil·la TV-7411 cap a La Pobla de Massaluca. Més endavant ens desviarem uns 200 m. per arribar a l'Ermita de Sant Berrús i fruir de les magnífiques vistes del riu Ebre i els seus voltants. El roquerol cria prop del pont de Berrús i s'han vist exemplars de cabra salvatge ibèrica per les rodalies.
A la propera cruïlla s'agafa la TV-7231 que baixa cap al riu traspassant matolls i boscos de pins. Durant el camí de baixada es pot buscar mallerenga emplomallada, tallarol capnegre, tallareta cuallarga i botxí septentrional. Una parada prop del pont permetrà escrutar els penya-segats vora el riu tot buscant voltor, falcó pelegrí, aufrany, merla blava, còlit negre i possiblement ballester. Aquesta zona també rep visites regulars d'àguila daurada, àguila marcenca i milà negre.